Järnvägar, också!!! Vaddå? Jag sa inte SJ?!

Nu skulle jag ha suttit på tåget till Umeå. P.g.a kyla så kommer vi inte iväg förrän 17.36 om ens då... Men jag är glad ändå...



Mattias får ny roll i Vimmerby

Kiruna. Sommaren 2009 spelade Kirunakillen Mattias Timander, 12, Emil i Lönneberga i Astrid Lindgrens värld i Vimmerby. Nu är det dags att packa väskan för årets sommarjobb - som Rasmus och Skorpan.

- Det känns så himla kul. Det är underbart att åka tillbaka. Jag har så många vänner där och man blir aldrig trött på Vimmerby. Det finns alltid någonting att göra där, säger en glad Mattias Timander.

När han gjorde rollen som Emil jobbade han från april till augusti. I år startar han en månad senare.

- Som Emil och Pippi gör man en helsäsong. Nu blir det inte lika länge, säger han och berättar att han delar på rollerna - gör halva dagen Skorpan och halva dagen Rasmus.

Under sommaren kommer Mattias mamma, pappa och mormor samsas om att vara i Vimmerby tillsammans med honom. Och det är riktigt poppis, enligt Mattias.

- De håller på att bråka om vem som ska vara med. Alla vill vara med så länge som möjligt, skrattar han och berättar att det känns bra att ha med sig någon.

- Man behöver lite support. Det blir tuffa dagar. Jag jobbar från 9-17.

Du är bara tolv år och jobbar redan som skådis. Har du någon drömroll?

- Att få vara barnskådis i Vimmerby är min dröm. Jag lever min dröm.

En sista fråga bara - vad ska du bli när du blir stor?

- Jag vill ju jobba med det här - med teater och musik. Det är det jag satsar på, säger Mattias Timander som har komikern Robert Gustavsson som förebild.



Åsa Poromaa, Norrbottens Kuriren






Tillbaka till Astrid Lindgrens Värld!

Mattias Timander (12 år, från Kiruna) har fått rollerna som "Rasmus" & "Skorpan" i den stora turist-parken "Astrid Lindgrens Värld" i Vimmerby, Småland. 2009 spelade han Emil i Lönneberga i samma park, och han har sedan dess medverkat i bland annat SVT barnprogram, Kirunas nyårsrevy och som allsångsledaren Edith (bilden) på Kirunafestivalen.


Mattias kommer att spela upp både teaterstycken & sånger tillsammans med resten av ensemblarna från "Bröderna Lejonhjärta" samt "Rasmus på Luffen", men han kommer även ägna sig åt en hel del improvisationsteater vart man går runt och pratar med barnen i parken som sin roll.

Även Jakob Ollander (22 år) från Kiruna har fått en roll på Astrid Lindgrens Värld till sommaren. Jakob har studerat vid musikalakademien i Umeå och bor och arbetar numera i Stockholm.

Så ifall ni har vägarna förbi småland i sommar... glöm inte att titta förbi på Astrid Lindgrens Värld! Premiär är 2 juni & parken är öppen hela sommaren.

Vill du följa Mattias teater & sång-karriär? "Gilla" då hans sida på facebook: http://www.facebook.com/pages/Mattias-Timander/105912739339

Även Jakob Ollander (22 år) från Kiruna har fått en roll på Astrid Lindgrens Värld till sommaren. Jakob har studerat vid musikalakademien i Umeå och bor och arbetar numera i Stockholm.

Så ifall ni har vägarna förbi småland i sommar... glöm inte att titta förbi på Astrid Lindgrens Värld! Premiär är 2 juni & parken är öppen hela sommaren.

Vill du följa Mattias teater & sång-karriär? "Gilla" då hans sida på facebook: http://www.facebook.com/pages/Mattias-Timander/105912739339


Johannes Timander, Kiruna CC, Luleå CC




Alltid kul att bli uppmärksammad! :D Här kommer ett klipp från 2009 då jag var Emil i Lönneberga på Astrid Lindgrens Värld


Åh, vad jag längtar till Vimmerby...



Men först är det dags att åka till Umeå och koppla av och se på humorgruppen Klungans nya show "Se oss flyga över scenen i fruktansvärda hastigheter" Ska bli grymt roligt!

Såklart får ni lyssna på lite Klungan också. Från deras TV-program "Ingen bor i skogen" Gillar Mikael's kommentar "Du luktar frukttvål." Hahahahahahahaaha....




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0